Instalacja gazowa w samochodzie, znana także jako system LPG (z ang. „Liquefied Petroleum Gas”), oferuje użytkownikom szereg korzyści, zarówno w aspekcie ekonomicznym, jak i ekologicznym.
Z uwagi na niższą cenę gazu LPG w porównaniu do benzyny i oleju napędowego, koszty eksploatacji pojazdu wyposażonego w tego rodzaju instalację mogą być znacząco niższe. Szacuje się, że przewaga cenowa gazu LPG pozwala na oszczędności rzędu 40-50% w stosunku do kosztów paliwa tradycyjnego.
Oprócz walorów ekonomicznych, instalacja gazowa przyczynia się do:
- Obniżenia emisji szkodliwych substancji: Spalanie gazu LPG generuje mniej zanieczyszczeń, takich jak tlenek węgla (CO), węglowodory (HC) oraz cząstki stałe, co sprawia, że jest to paliwo bardziej przyjazne dla środowiska.
- Zwiększenia trwałości silnika: Gaz spala się w bardziej kontrolowany sposób niż benzyna, co przekłada się na mniejsze obciążenie silnika i jego wolniejsze zużycie. Silniki zasilane gazem LPG często charakteryzują się dłuższą żywotnością.
- Elastyczności użytkowania: System dwupaliwowy (benzyna-LPG) zapewnia możliwość korzystania z obu źródeł energii, co zwiększa zasięg pojazdu i ogranicza obawy związane z dostępnością stacji tankowania gazu.
Przyjazność dla środowiska
Główną zaletą ekologiczną instalacji gazowej jest zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych, w szczególności dwutlenku węgla (CO2). Według różnych źródeł, pojazdy na LPG emitują o 10-15% mniej CO2 niż te zasilane benzyną. Ponadto, spalin nie obciążają tlenki siarki (SOx) oraz metaliczne dodatki, które są często obecne w spalinach generowanych przez silniki Diesla.
Ekonomia
Z ekonomicznego punktu widzenia, instalacja LPG to inwestycja, która zwykle zwraca się po przejechaniu przez pojazd zbiorczej liczby kilometrów, pozwalających na zrównoważenie kosztów inwestycji z oszczędnościami na paliwie. Coraz więcej stacji oferuje również korzystne zniżki lub karty lojalnościowe dla użytkowników LPG, co dodatkowo potęguje korzyści finansowe.
Na jakie instalacje gazowe do samochodów warto zwrócić uwagę?
Wybór instalacji gazowej do pojazdu jest decyzją, która powinna być poprzedzona szczegółową analizą, zarówno pod kątem jakościowym, jak i dopasowania do konkretnego modelu samochodu. Na rynku dostępne są różne rodzaje systemów gazowych, które można podzielić na instalacje pierwszej, drugiej, trzeciej i czwartej generacji, z których każda ma swoje specyficzne cechy i przeznaczenie.
Instalacje pierwszej i drugiej generacji
Są to rozwiązania najstarsze, przeznaczone głównie dla pojazdów z silnikami gaźnikowymi. Ich konstrukcja jest stosunkowo prosta, a koszt niewielki. Jednak z uwagi na ograniczoną precyzję dozowania paliwa i niższą efektywność, praktycznie wyszły już z użycia.
Systemy sekwencyjnego wtrysku gazu – trzecia i czwarta generacja
Znacznie bardziej zaawansowane technologicznie są systemy sekwencyjnego wtrysku gazu (generacji trzeciej i czwartej). Instalacje te kontrolowane są elektronicznie i pozwalają na precyzyjne dozowanie paliwa, co przekłada się na lepsze osiągi, mniejsze zużycie i ograniczenie emisji szkodliwych substancji.
- Generacja trzecia: Najczęściej wybierana przez posiadaczy samochodów z silnikami z wielopunktowym wtryskiem paliwa. Zapewnia automatyczną korektę mieszanki paliwa i gazu.
- Generacja czwarta: Najnowocześniejsze rozwiązania, dedykowane silnikom z bezpośrednim wtryskiem paliwa. Systemy te są w stanie zadbać o optymalną pracę silnika w każdych warunkach, dzięki czemu użytkownik nie odczuwa różnicy między jazdą na benzynie a jazdą na gazie.
Wybierając instalację gazową, warto zwrócić uwagę na kilka kluczowych aspektów:
- Kompatybilność z modelem samochodu: Niekiedy instalacja gazowa może wymagać indywidualnego dopasowania, aby współpracować z elektroniką na pokładzie konkretnego modelu auta.
- Opinie i doświadczenia innych użytkowników: Sprawdzenie, jakie są doświadczenia innych osób korzystających z danej instalacji, może być pomocne w podjęciu decyzji.
- Renoma i doświadczenie producenta: Uznane marki, takie jak BRC, Lovato czy STAG, cieszą się ugruntowaną pozycją na rynku, co często przekłada się na jakość i niezawodność oferowanych systemów.
Ostateczny wybór instalacji gazowej powinien być efektem konsultacji z doświadczonym mechanikiem oraz specjalistą od instalacji LPG, który pomoże dopasować odpowiedni system do specyficznych potrzeb pojazdu i oczekiwań użytkownika.
Ile kosztuje instalacja gazowa do samochodu?
Cena instalacji gazowej do samochodu jest zmienna i zależy od wielu czynników. Na końcowy koszt wpływa przede wszystkim typ wybranej instalacji oraz model i rok produkcji samochodu. Nie bez znaczenia pozostaje również renoma oraz lokalizacja warsztatu dokonującego montażu.
Rodzaj instalacji a cena
Koszty poszczególnych rodzajów instalacji kształtują się następująco:
- Instalacje drugiej generacji: Rzadko stosowane ze względu na rozwój technologiczny i efektywność, cena może zaczynać się od około 1500-2000 złotych.
- Instalacje trzeciej generacji: Najbardziej popularna wersja instalacji, sekwencyjny wtrysk gazu, idealny dla silników z wielopunktowym wtryskiem benzyny. Ceny zaczynają się od około 2500 złotych i mogą dochodzić do około 4000 złotych, w zależności od systemu i komponentów.
- Instalacje czwartej generacji: Stosowane w nowoczesnych silnikach z bezpośrednim wtryskiem paliwa. Są to najdroższe rozwiązania, których cena może przekraczać 5000 złotych.
Dodatkowe koszty
Do podstawowej wartości instalacji należy doliczyć także możliwe dodatkowe koszty, takie jak:
- Homologacja – oficjalne zatwierdzenie instalacji, niezbędne przy rejestracji pojazdu po zmianie typu paliwa.
- Butla LPG – koszt zależy od wielkości i rodzaju (np. toroidalna, która mieści się w miejscu koła zapasowego).
- Kolektor ssący – u niektórych modeli samochodów wymiana kolektora jest konieczna dla prawidłowego montażu instalacji.
- Serwis i dodatkowe akcesoria – np. filtry gazu, węże, przewody elektryczne.
Długoterminowe korzyści finansowe
Mimo że początkowa inwestycja w instalację gazową może wydawać się duża, długoterminowe korzyści finansowe są często bardzo przekonujące. Należy pamiętać, że amortyzacja kosztów instalacji zależy od intensywności użytkowania pojazdu – im więcej kilometrów jazdy na gazie, tym szybciej instalacja się „zwraca”.
Wady i zalety instalacji LPG – to warto wiedzieć!
Decydując się na montaż instalacji gazowej, warto mieć na uwadze zarówno jej zalety, jak i ewentualne wady. Dokładna analiza obu aspektów pozwoli na podjęcie świadomej decyzji.
Zalety instalacji LPG
Z perspektywy użytkownika oraz środowiska, instalacja gazowa przynosi następujące korzyści:
- Ekonomiczność: Niższy koszt paliwa LPG w porównaniu do benzyny czy Diesla to główny argument przemawiający za instalacją gazową.
- Ekologia: Spalanie LPG generuje mniej szkodliwych substancji niż benzyna, co przekłada się na mniejsze zanieczyszczenie środowiska.
- Długość życia silnika: Gaz charakteryzuje się czystszym spalaniem, co może przedłużać żywotność silnika.
- Wsparcie państwowe: W niektórych krajach istnieją ulgi podatkowe lub dofinansowania dla posiadaczy samochodów na gaz.
Wady instalacji LPG
Jednak istnieją też pewne wady, które należy rozważyć:
- Koszt instalacji: Początkowa inwestycja w instalację gazową jest dość wysoka i wymaga rozważnej kalkulacji zwrotu z inwestycji.
- Zajętość miejsca: Montaż zbiornika LPG często zmniejsza dostępną przestrzeń bagażową, co może być niewygodne dla niektórych użytkowników.
- Serwis i konserwacja: Instalacja gazowa wymaga regularnych przeglądów oraz specjalistycznej obsługi serwisowej, co wiąże się z dodatkowymi kosztami.
- Wartość odsprzedażowa: Samochody z instalacją LPG mogą być trudniejsze do sprzedania, co może wpłynąć na ich wartość rynkową.
Bezpieczeństwo
Wątpliwości dotyczą często kwestii bezpieczeństwa. Nowoczesne instalacje gazowe są wyposażone w liczne zabezpieczenia, takie jak zawory bezpieczeństwa czy systemy kontroli przecieków, które minimalizują ryzyko związane z użytkowaniem gazu. Regularne kontrole techniczne i przestrzeganie zaleceń producenta to klucz do bezpiecznej eksploatacji pojazdu na LPG.
Podsumowując, instalacja gazowa może być atrakcyjną alternatywą dla tradycyjnych źródeł napędu, przynoszącą znaczne oszczędności i korzyści dla środowiska. Jednak decyzja o jej montażu powinna być poprzedzona gruntowną analizą indywidualnych potrzeb, nawyków jazdy oraz możliwości finansowych właściciela pojazdu.
Źródło: https://mechanik-olawa.pl